Last van plaagdieren, schimmel of groene aanslag? Probeer eerst of je de plaag kunt voorkomen. Als dat onvoldoende is, bestrijd dan met de hand of met natuurlijke vijanden. Als dat niet lukt, gebruik dan op een goede manier bestrijdingsmiddelen. Dit is de hoofdboodschap van een campagne van Milieu Centraal over bestrijdingsmiddelen voor consumenten. Voor winkels is een toolkit beschikbaar om de aanpak onder de aandacht te brengen.

In augustus lanceerde Milieu Centraal een voorlichtingscampagne over bestrijdingsmiddelen voor consumenten: Beter bestrijden. De campagne is opgezet in samenwerking met winkeliers en brancheorganisaties. Het gaat zowel over biociden als over gewasbeschermingsmiddelen. Consumenten maken daarin geen onderscheid bij het kopen van een middel.

Welke plaag wil je aanpakken?

De campagne richt zich op de problemen met plaagorganismen van de consument. Er zijn veel onderwerpen uitgewerkt. Denk bijvoorbeeld aan last van allerlei insecten, ratten, muizen, schimmels en groene aanslag. De aangegeven aanpak varieert sterk per probleem. Overlast van muizen voorkom je door voedsel op te bergen en gaten en kieren te dichten. Groene aanslag houd je onder controle door regelmatig je terras te vegen. Heb je last hebt van kakkerlakken, dan schakel je een professional in.

Geïntegreerde plaagbeheersing

Het concept van geïntegreerde plaagdierbeheersing (IPM Integrated Pest Management (Integrated Pest Management): Integrated Pest Management) staat centraal in de campagne van Milieu Centraal. Preventieve maatregelen zijn de eerste stap, gevolgd door niet-chemische bestrijding. Het gebruik van chemische middelen volgt alleen als een andere oplossing niet lukt. Dit moet met het juiste middel, toegepast op de goede manier. Tijdens een KNB-event  in 2018 stond de IPM-aanpak gericht op knaagdieren centraal.

Toolkit beter bestrijden

Op de campagnepagina beterbestrijden.nl is de ‘Toolkit beter bestrijden’ te vinden. Hiermee kunnen winkeliers en brancheorganisatie aan de slag om het publiek te informeren. De toolkit bevat onder andere advertentiebanners, voorbeelden van posts voor social media, infographics en video’s.